Opinie o Nas
Moje konto
zamknij
Twoje konto
Masz pytania?
Zadzwoń: 664 450 934lub napisz>

Jak wybrać opony letnie?

 


 

Skoro trafiłeś do naszego sklepu oznacza to, że jesteś przed wyborem kupna nowych opon, które będą dla Ciebie odpowiednie a zarazem Twój komfort z jazdy będzie na najwyższym poziomie!

 

Zapewne zastanawiasz się który producent i jaki rodzaj opon będzie odpowiedni dla Twojego auta?

Pewnie już wiesz, że oferowanych produktów jest całkiem sporo, a więc należałoby wybrać ten jeden komplet, z którym spędzisz przyjemne chwile podczas jazdy swoim autem!

Kiedy warto kupić nowe opony?

 

Nowe opony powinniśmy kupić planując użytkowanie ich przez kilka lat lub pokonujemy autem bardzo dużą ilość kilometrów. Jeśli samochodem poruszamy się z dużymi prędkościami. Zakup takich opon musimy rozważyć również do aut z napędem na wszystkie koła.

 

Nowe opony powinny wytrzymać około 30-40 tyś. km., choć jeżdżąc ekonomicznie użytkownicy spokojnie są w stanie przejechać o wiele więcej.

Dodatkowo przy zakupie otrzymujemy do 6 lat gwarancji.

Nowe opony dzieli się na cztery klasy jakościowe. Pewnie zastanawiasz się którą wybrać aby spełniły Twoje oczekiwania?

Klasa Premium

 

Są to renomowane marki na rynku tj. Michelin, Continental, Dunlop, Goodyear, Pirelli, Bridgestone.

 

Posiadają one wieloletnie staże na rynku, tworząc opony będące wyznacznikiem jakości dla innych marek. To oni tworzą ogumienie o bardzo dobrych parametrach technicznych. Dzięki temu ich produkty są wytrzymałe na zróżnicowane warunki pracy. Takie ogumienie jest wolne od wad, a dzięki temu zazwyczaj trafiają do fabryk samochodów na pierwszy montaż. Każdy z tych producentów tworzy też opony znajdujące się w niższych klasach.

Klasa średnia

 

W tej grupie znajdują się opony popularnych producentów tj. Hankook, Kleber, Firestone, Uniroyal, Nokian, Bf Goodrich, Fulda, Firestone.

 

Twórcy tych marek to pochodne klasy wyższej. W tej grupie opony mają dobre parametry techniczne, które nieraz są lepsze od premium, lecz w niektórych aspektach gorsze lub specjalizują się w jednym parametrze tj. np. jazda na mokrej nawierzchni podając jako przykład Uniroyala.

Klasa ekonomiczna

 

W większości te opony można opisać: jakość odpowiednia do ceny. Tutaj możemy wyróżnić takich producentów jak: Dębica, Barum, Matador, Nexen, Gt Radial, Diplomat, Saetta, Taurus, Riken, Voyager, Vredestein.

 

Opony w tej grupie możemy uznać za dobre jakościowo, ale mogą one odbiegać poziomem od klasy premium. Dzieje się tak ze względu na to, że są one dobre w jednym aspekcie a zarazem w innym już gorsze. Występują jednak wyjątki ponieważ zdarza się tak że nawet opony klasy ekonomicznej są brane na pierwszy montaż co może świadczyć o tym, że jest w nich potencjał aspirujący do klas wyższych.

Klasa budżetowa

 

Ta grupa to po prostu opony najtańsze na rynku tj.: Mirage, Torque, Maxxis, Runway, Tristar

 

Jeśli poszukujemy ogumienia i nie zwracamy uwagi na ich parametry techniczne to pod tym względem są one najlepsze. Niema co ukrywać, że większość z tej grupy to opony pochodzące z Chin. Porównując je z oponami używanymi to zakup nowych z klasy budżetowej o wiele bardziej się opłaca patrząc na to z perspektywy użytkowania ich przez dłuższy czas. Dodatkowo posiadają gwarancję co powoduje, że wartość ich wzrasta.

Tak wygląda to w teorii. A jak jest w praktyce?

Zdarzają się wyjątki. Czasem testy opon potwierdzają że opony klasy premium naprawdę są najlepsze lub jak to już miało miejsce po prostu wypadają słabo. Również w niższych klasach bywają zaskoczenia tak jak to miało miejsce w przypadku Hankooka czy Nexena - opony „wskoczyły” na wyższe półki.

Szukasz opon letnich? Możesz wybrać bazując na testach, opiniach kierowców lub porównując etykiety jakie zostały niedawno wprowadzone. Wybór należy do Ciebie! Jeśli chcesz dobrać swoje opony, warto spojrzeć niżej i odpowiedzieć sobie na parę pytań.

Na początku musisz sobie określić jak będziesz z nich korzystać.

Gdzie najwięcej używasz auta: w mieście czy w trasie? Jeździsz ekonomicznie czy dynamicznie? Jak dużo robisz kilometrów w ciągu sezonu? Więcej czasu spędzasz na drogach ekspresowych i autostradach czy są to drogi lokalne?

Gdy odpowiesz sobie na te pytania będziesz wiedział czego mniej więcej szukasz.

Jeśli opowiedziałeś się za jazdą po mieście a twój styl jazdy jest ekonomiczny opony jakich powinieneś szukać to te z jak najmniejszymi oporami toczenia i będące jak najbardziej energooszczędne. To pozwoli Tobie zaoszczędzić ilość zużywanego paliwa, co pozwoli na zakup kolejnego kompletu opon np. zimowych.

Jesteś kierowcą zawodowym i większość swojego czasu pracy spędzasz w aucie podróżując drogami szybkiego ruchu? Cenisz sobie duży komfort z jazdy? Opony, które powinieneś wybrać to te generujące jak najmniejszy hałas i opory toczenia.

Jeśli jesteś jeszcze niedoświadczonym kierowcą lub chcesz żeby twoje auto dobrze sprawowało się w każdych warunkach to warto spojrzeć na etykietę, która wskazuje oponę z jak najmniejszą drogą hamowania.

Dodatkowe możliwości podczas wyboru konkretnego modelu.

Mając już konkretnie sprecyzowany produkt mamy możliwość zmian „kosmetycznych” czyli np.: zmieniając indeks prędkości lub nośności, wybierając oponę z rantem ochronnym lub bez niego. Dzięki takim nieznacząco droższym zabiegom oscylującym w okolicach kilkunastu złotych jesteśmy w stanie skompletować odpowiedni dla nas komplet opon przy odpowiedniej cenie.

Kolejnym dostępnym ruchem jest możliwość zastosowania zamiennika w rozmiarze.

Taki zabieg możemy zastosować zmniejszając wysokość a zwiększając szerokość lub na odwrót. Dzięki temu możemy zaoszczędzić znaczącą kwotę jeśli trafimy z mało popularnego rozmiaru na ten najczęściej sprzedawany. Jeśli auta używamy sporadycznie, a przejechane kilometry są w obu sezonach porównywalne warto jest się zdecydować na opony wielosezonowe. Ten sam wariant można zastosować jeśli w naszym miejscu zamieszkania nie ma długich i ciężkich warunków zimowych. Dzięki takiemu zastosowaniu również jesteśmy wstanie zaoszczędzić. W tym segmencie Michelin stworzył oponę letnią z właściwościami zimowej o nazwie Michelin Cross Climate. Zakup takiej opony może być strzałem w dziesiątkę. Jeśli poszukujemy opony wielosezonowej, która będzie się dobrze sprawować na suchej nawierzchni ale i również poradzi sobie z mokrymi drogami.

Kiedy wybrać opony RUN FLAT (RFT)?

Opony typu run flat pozwalają nam na przejechanie pewnej odległości ze stałą prędkością bez powietrza w ogumieniu w momencie przebicia. Zamontowanie do naszego auta opon RFT jest dobre, jeśli fabrycznie nie zostało zamontowane koło zapasowe w samochodzie. Trzeba pamiętać o tym, że opony te są znacznie twardsze co wpływa na nasz komfort jazdy. W teorii przyjmuje się że jeśli pojazd seryjnie nie miał zamontowanych takich opon nie powinno się ich zakładać ze względu na nieprzystosowane zawieszenie. Natomiast gdy samochód został wyprodukowany z takimi oponami powinno się utrzymywać taki sam stan rzeczy.

Nowością w tej dziedzinie jest Bridgestone, który stworzył oponę Run Flat DriveGuard opartą na nowej technologii. Opona wytrzymuje więcej a jej budowa nie jest tak twarda jak typowy RFT dzięki temu można ją stosować do każdego rodzaju auta.

Na sam koniec naszego poradnika chcemy Wam przypomnieć o najważniejszej rzeczy!

Przed samym założeniem opon upewnij się, że układ zawieszenia i układ kierowniczy w Twoim aucie jest w pełni sprawny i nie posiada żadnych luzów. Dodatkowo zadbaj o sprawdzenie geometrii kół w pojeździe. Niestety bardzo łatwo zniszczyć nowe ogumienie przez zużyte zawieszenie, a zmiany jakie powstaną na oponach mogą być już tak mocne że będzie trzeba je wyrzucić przed upływem pierwszego ich sezonu.

Mamy nadzieję że nasze fachowe spojrzenie na temat zakupu nowych opon pomoże Wam wybrać całkiem nowy komplet, który uprzyjemni pokonywanie kilometrów w samochodzie.