Opinie o Nas
Moje konto
zamknij
Twoje konto
Masz pytania?
Zadzwoń: 664 450 934lub napisz>

Jakie powinno być prawidłowe ciśnienie w kołach?

 


 

Prawdopodobnie nie każdy wie, że odpowiednie ciśnienie w kołach ma znaczenie. Otóż tak! Ma to ogromny wpływ na komfort jazdy jak i również na bezpieczeństwo oraz na zużywanie się opon. Sprawdzając statystyki na temat wypadków, duża ilość spowodowana jest złym stanem opon i zawieszenia. Jak więc dbać o prawidłowe ciśnienie i na czym się wzorować? Bardzo często jazda na źle napompowanych kołach może prowadzić do nadmiernego zużycia jak i przecierania się ścian bocznych, a zbyt dużo powietrza prowadzi do nierównomiernego wycierania bieżnika.

W naszym poradniku odpowiemy na kilka pytań związanych z ciśnieniem w kołach.

  1. W jakich jednostkach mierzy się ciśnienie?
  2. Jakie powinno być odpowiednie ciśnienie w aucie?
  3. Jaka kontrolka na desce rozdzielczej odpowiada za ciśnienie? Za co odpowiedzialne są czujniki ciśnienia(system TPMS)?
  4. Kiedy i jak często dokonywać pomiaru ciśnienia?
  5. Jakie są wady i zalety pompowania kół azotem?
  6. Dla czego są spadki ciśnienia?

1) W jakich jednostkach mierzy się ciśnienie?

Najczęściej spotykane jednostki pomiaru przedstawia się w barach, PSI, kilopaskalach (kPA) lub atmosferach. Bar i atmosfera to ta sama wartość.

2) Jakie powinno być odpowiednie ciśnienie w aucie?

Przyjęło się, że ciśnienie w kołach naszego auta powinno oscylować między 2,2 a 2,5 bara dla aut osobowych, a od 3,0 do nawet 4,5 bara dla aut dostawczych. Utrzymywanie takiego ciśnienia jest jak najbardziej prawidłowe i nie wpływa negatywnie na prowadzenie się auta, jak i na zużycie się opon. A co jeśli chcemy być bardziej skrupulatni? Producent każdego auta przygotował odpowiednie tabliczki znamionowe przedstawiające wartości nominalne dla każdego auta z osobna.

Na takich tabliczkach wskazane są wartości dla osi przednich i tylnych auta przy zwykłym obciążeniu, jak i przy maksymalnej liczbie pasażerów i ich bagażów.

Dodatkowo na oponach zawierane są informacje o maksymalnym ciśnieniu dla opony.

3) Jaka kontrolka na desce rozdzielczej odpowiada za ciśnienie? Za co odpowiedzialne są czujniki ciśnienia(system TPMS)?

Od 2015 roku wszedł przepis nakazujący producentom aut montaż systemów kontrolujących ciśnienie opon. Dla każdego modelu auta system może różnić się systemem informowania kierowcy o ciśnieniu, lecz kontrolka na desce rozdzielczej dla wszystkich jest jednakowa.

Może jedynie różnić się kolorem (jest to zazwyczaj żółty lub czerwony ) oraz sposobem wyświetlania. Niektóre auta mogą mieć rozbudowany system o dokładne wskazania wartości ciśnień z każdego kola.

System ten monitoruje ciśnienie przez cały czas pracy silnika. W momencie spadku powietrza w kołach, automatycznie wyświetli się komunikat.

4) Kiedy i jak często dokonywać pomiaru ciśnienia?

Wszystko w tym temacie zależy od nas. Powinniśmy sami sobie ustalić jakiś harmonogram kontroli ciśnienia. Specjaliści twierdzą, że powinno się sprawdzać ciśnienie około raz w miesiącu oraz przed dłuższymi wyprawami. Jeśli będziemy przewozić towary lub jeździć w kilka osób w samochodzie powinniśmy je ustalić zgodnie z obciążeniem auta, tak jak zaleca producent. Musimy również pamiętać o tym, że opona nagrzewająca się, w trasie zwiększa ciśnienie w kole.

5) Jakie są wady i zalety pompowania kół azotem?

Jakiś czas temu popularne stało się pompowanie kół azotem, zastępując zwykłe sprężone powietrze. Dzięki stosowaniu azotu możemy uchronić nasze felgi przed korozją, ze względu na brak powstawania wody (podczas stosowania powietrza wilgoć tworzy się w wyniku zmian temperatury). Wadami stosowania azotu może być ograniczona ilość warsztatów proponujących taką usługę. Dodatkowo dochodzi koszt takiego pompowania wahający się w granicach 20 złotych. Najbardziej opłaca się to osobom jeżdżącym dużo w trasach, gdzie opony mocno się nagrzewają i są bardzo duże wahania temperatur. Pozostali kierowcy nie odczują korzyści płynących z zastosowania azotu.

6) Dlaczego są spadki ciśnienia?

Możliwości jest wiele. Zaczynając od uszkodzeń opony w jej bieżniku i na bokach, odklejeniu się opony od felgi, skrzywienie rantu felgi, uszkodzenie zaworu, zmiany temperatur otoczenia, po samoistne uchodzenie ciśnienia.

Uszkodzenia opony w części, gdzie znajduje się bieżnik, powstają na skutek najechania na ostre metalowe części np. szkło, gwoździe. O ile przebicia od gwoździ czy nakłucia można naprawić, tak rozcięcia dla naszego bezpieczeństwa nie powinno się. Należy wtedy wymienić oponę na nową

Uszkodzenia boczne: nacięcia czy powstałe po uderzeniach uwypuklenia nie powinno się naprawiać. Zalecana wymiana opony na nową.

Uchodzące ciśnienie na rancie pomiędzy oponą a felgą: Należy udać się do wulkanizatora w celu przeczyszczeniu rantów felgi z brudu lub złuszczającej się farby.

Skrzywiona felga: Po uszkodzeniu felgi należy wymienić felgę lub dać do prostowania w celu wyeliminowania ubytków ciśnienia.

Uszkodzenie zaworu: zaworki czy też wentyle w felgach powinno się zmieniać przy każdej wymianie opon. To zapewni nam komfort i bezpieczeństwo podczas podroży autem.

Zmiana temperatury otoczenia: tutaj największe wahania mogą być na początku wiosny jak i zimy, gdzie temperatura otoczenia bardzo gwałtownie i mocno się zmienia. Wraz z ochłodzeniem spada również ciśnienie.

Ciśnienie w kołach może również samoczynnie uchodzić. Nawet w 100% sprawne koła po kilku miesiącach mogą mieć ubytki ciśnienia. Należy więc regularnie wykonywać pomiary.

Mamy nadzieję, że nasze wskazówki pomogą Państwu prawidłowo dbać o opony, a dzięki temu wytrzymają one o wiele więcej kilometrów bez uszczerbku na ich funkcjonalności.