Opinie o Nas
Moje konto
zamknij
Twoje konto
Masz pytania?
Zadzwoń: 664 450 934lub napisz>

Rozmiar opon – jak go odczytać?

 


 

Każdy z nas spoglądając choć raz na opony w swoim aucie zauważył zapewne cyfry i litery znajdujące się na boku opony.

W tym poradniku wytłumaczymy jak odczytywać wszystkie informacje znajdujące się na ogumieniu.

Poniżej przestawiamy przykładowy odczyt zapisu rozmiaru: (195/65R15 91T)

  • 195 - szerokość opony
  • 65 - profil(wysokość) opony
  • R - oznaczenie typu opony
  • 15 - średnica felgi
  • 91 - indeks nośności
  • T - indeks prędkości

Indeks prędkości

Maksymalna prędkość (km/h)

Indeks prędkości

Maksymalna prędkość (km/h)

B

50

N

140

C

60

P

150

D

65

Q

160

E

70

R

170

F

80

S

180

G

90

T

190

J

100

H

210

K

110

V

240

L

120

W

270

M

130

Y

300

 

Indeks prędkości oznacza maksymalną prędkość z jaką bezpiecznie można poruszać się na danym modelu opon. Każdy rozmiar opon produkowany jest w kilku indeksach prędkości, co pozwala nam na wybranie odpowiedniej, spełniającej nasze oczekiwania.

W taki sam sposób możemy wybrać indeks nośności (tabela poniżej).

Indeks nośności

Nośność (kg)

Indeks nośności

Nośność (kg)

Indeks nośności

Nośność (kg)

Indeks nośności

Nośność (kg)

50

190

70

335

90

600

110

1060

51

195

71

345

91

615

111

1090

52

200

72

355

92

630

112

1120

53

206

73

365

93

650

113

1150

54

212

74

375

94

670

114

1180

55

218

75

387

95

690

115

1215

56

224

76

400

96

710

116

1250

57

230

77

412

97

730

117

1285

58

236

78

425

98

750

118

1320

59

243

79

437

99

775

119

1360

60

250

80

450

100

800

120

1400

61

257

81

462

101

825

121

1450

62

265

82

475

102

850

122

1500

63

272

83

487

103

875

123

1550

64

280

84

500

104

900

124

1600

65

290

85

515

105

925

125

1650

66

300

86

530

106

950

126

1700

67

307

87

545

107

975

 

68

215

88

560

108

1000

 

69

325

89

580

109

1030

 

 

Indeks nośności informuje o możliwym maksymalnym obciążeniu opony przy jeździe z maksymalną prędkością dopuszczoną przez producenta.

Producenci aut wyznaczają zalecany rozmiar opon, a także ich indeksy prędkości i nośności. Takie informacje zazwyczaj zawarte są w książkach serwisowych lub na odpowiednich tabliczkach znamionowych, naklejanych na słupkach drzwi kierowcy lub przy wlewie paliwa.

Montując opony powinno stosować się do zaleceń producenta. Wyjątek stanowią opony zimowe, u których można stosować mniejsze indeksy prędkości.

Podsumowując, z zapisu 195/65R15 91T wiemy, że opona ma szerokości 195, profil 65, wykonana jest w technologii radialnej, a pasuje na felgę 15 cali. Jej nośność wynosi 615kg przy maksymalnej prędkości 190km/h.

Być może spotkaliście się z opinią o zastosowaniu opon węższych na zimę. Takie ogumienie pozwala na lepsze ruszanie z miejsca na nieodśnieżonych odcinkach dróg. Opona wąskiej konstrukcji ma lepszą przyczepność na śniegu jak i zmniejsza ryzyko wystąpienia aquaplaningu, ale z drugiej strony może wydłużyć drogę hamowania i pogorszyć przyczepność podczas pokonywania zakrętów.

Zbyt duża zmiana wymiaru opon może mieć również wpływ na obcieranie i zahaczanie jej o elementy zawieszenia podczas jazdy, a podczas skręcania za duża opona może również zahaczać o nadkole uszkadzając auto jak i konstrukcję ogumienia. Kolejnym problemem mogą być przekłamania licznika prędkościomierza wskazującego zbyt dużą prędkość lub na odwrót.

Bardzo ważną sprawą jest to, abyśmy nie zmieniali rozmiarów opon bezmyślnie. Każde auto ma odgórnie przypisany rozmiar opon i dostosowane do tego zawieszenia jak i układy elektroniczne na jakich powinno się poruszać. Zbyt duża ingerencja w wymiary ogumienia może mieć wpływ na prowadzenie się auta lub nieprawidłowe działanie ,a nawet awarię układów ABS, ESP.

Należy również pamiętać, że niektóre samochody mogą być produkowane na różnych rozmiarach z przodu i z tyłu. W tej kwestii również nie powinno się wprowadzać zmian.